
Ik ben Peter Bulthuis
Mijn passie ligt bij het vinden en uitdiepen van interessante onderwerpen. Om hierover een artikel te schrijven, aangevuld met foto’s of video. Door gebruik te maken van storytelling en copywriting neem ik de lezers mee in het verhaal. Door een emotionele snaar te raken voelen ze zich betrokken bij de hoofdrolspeler en zijn ze bereid om in actie te komen.
Bij Wegener en later DPG Media, schreef ik vele jaren voor diverse lokale weekbladen in de regio. Zoals de Haaksberger Koerier, De Koerier in Twenterand, Twents Volksblad in de gemeente Hellendoorn, West Twente, het Rijssens Nieuwsblad, de Berkelbode en de Zutphense Koerier. Nu schrijf ik wekelijks voor weekblad Hart van Rijssen-Holten, van DWF Media.
Maar mijn reis begon bij het Holtens Nieuwsblad. Een betaald nieuwsblad, uniek in zijn soort. Hier heb ik het vak geleerd en maakte ik kennis met alle facetten van het lokale nieuws. Zoals een interview met Mark Tuitert. Die op dat moment vooral bezig was met skeeleren en twijfelde of hij wel wat met schaatsen zou moeten gaan doen. Maar ook sportverslaggeving en het maken van raadsverslagen. Door de diversiteit van het lokale nieuws kom je als allround verslaggever overal mee in aanraking.
Tijden veranderen en de digitalisering deed zijn intrede. Geen foto’s meer ontwikkelen, maar zo op een schijfje de computer in. Geen faxen meer overtikken, maar gelijk digitaal aangeleverd.
Alhoewel ik nog steeds verhalen maak voor papieren kranten, is dat zeker niet mijn enige passie. Het maakt mij niet uit of een artikel in de krant verschijnt of gelijk op de website. Juist deze laatste geeft vele extra mogelijkheden. Sneller bij de lezer en je kunt het aankleden met bijvoorbeeld video.
Ook dit vind ik leuk om te doen. Van het maken van de video zelf als het editen ervan. Snel een video maken voor de nieuwssite of er uitgebreid aandacht aan geven en de film aankleden met video-effecten, muziek, geluidseffecten en animaties.
Het is voor mij een uitdaging om de beste te willen zijn en het beste te scoren met een artikel op de website. En de site tot de beste te laten horen in vergelijking met directe concurrenten. Hiervoor is het belangrijk om ook social media in te zetten en op die manier als beste uit de bus te komen.